sunnuntai 25. elokuuta 2013

Lassoleikkejä

Katjan kanssa ensimmäiset treenit

Koska asustelen nykyään ranchilla on mitäilmeisimminkin enemmän kuin pakollista opetella näitä kummallisia länkkäritemppuja. Emäntähän on iät kaiket hullunlailla pyöritellyt minua maastakäsin ja on sitä mieltä että kaikenlaiset "tottelevaisuusharjoitukset" ovat minulle hyväksi. No, ainakaan silloin ei tarvitse hirveästi juosta, muuhun en ota kantaa.

Tänään meillä oli vuorossa juurikin tätä maastakäsittelyä. Katja haki Pocon ja emäntä jäi minun kanssani pyörimään laitumelle. Tehtiin ihan perusasioita, niitä samoja pysähdyksiä, peruutuksia ja väistämisiä mitä ollaan tehty ihan kyllästymiseen asti since day one. Kokemuksesta tiesin, että mitä nöyrempää esitän ja mitä kiltimmin teen mitä käsketään, sitä nopeammin emäntä on tyytyväinen ja jättää minut rauhaan. Taktiikka toimikin hyvin siihen asti kunnes tuo ihminen keksi että olisi metkaa jos väistäisin puomin päällä. Siis siten että puomi on mahani alla. Arvatkaa olinko samaa mieltä tästä ideasta? No en. Siinä ei vaan ollut mitään järkeä ja kerroin sen kyllä emännällekin selkeällä elekielellä. Koska tuo ihmislapsi on kuitenkin todella jääräpäistä sorttia, se ei antanut taaskaan periksi ja jouduin väkisin muutaman kerran väistämään sen hiivatin puomin päällä. Voiko joku selittää minulle näiden ihmisten logiikkaa?

Ehdin jo huokaista helpotuksesta kun emäntä lähti Katjan ja Pocon perässä kamera kaulassa pellolle. Väärässäpä olin kun rentoutumista kerkesin suunnitella. Sieltähän ne tuli molemmat minua vielä kiusaamaan. Katjalla oli mukanaan myös lasso. Siinä me sitten emännän kanssa typerännäköisinä seistiin ja katsottiin kun Katja pyöritteli lassoa. Emäntä ihan tosissaan luuli, että minä moista toimintaa pelkäisin. Olisi varmaan kannattanut ottaa pultit tuossa vaiheessa niin ihmiset ei olisi saaneet ideaa ratsastaa. Niin vain Katja nousi minun selkääni ja sitten harjoiteltiin lasson pyörittelyä paikallaan seisten, sitten ravissa ja eipä aikaakaan kun huomasin jo laukkailevani pitkin laidunta. Kaikkeen sitä pieni hevonen joutuu. Kyllä ihmiset on kummallisia...


Western style!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti